onsdag 17. april 2013

Boblende muffins:

Endelig fant jeg igjen bildene jeg overførte for litt siden, 
har slitt SÅ med overføring i det siste..
er nok på tide med et splitter nytt kamera.. 
engang.. 

MEN her er et boblende og jublende innlegg; 


når man har grunn til å feire litt ekstra;) 

Og jeg hadde god grunn til å feire når jeg serverte de;
jeg hadde nemlig bursdag;)



Pynt i marsipan sprayet med perlemorspray



Du trenger; 
200 gram smør
4 dl sukker.
6 eggehviter
6,5 dl hvetemel
2 dl Champagne (alternativt; søt musserende vin/Martini Asti/champagnebrus !!)
3 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens, eller vaniljesukker.


Jeg kan love deg; de falt i smak;) Virkelig! 

(Oppskriften fant jeg på May-Helen sin blogg)

Fremgangsmåte:

Ha smør og sukker i bakebollen, .
 og rør til det blir en luftig og hvit røre:




Bland det tørre sammen i egen bolle,
sikt dette minst 3 ganger;




Hell Champagnen over i glass;
smak gjerne;)
(OBS; i mangel på Champagne denne torsdagen brukte jeg Martini Asti! 
Du kan også bruke musserende vin eller champagnebrus om du ikke har champagne eller vil gjøre den barnevennlig med sistnevnte!)




Hell så disse 2 dl i desilitermål; 




Tilsett Champagnen (eller her; Astien)
og det tørre (hvetemel, bakepulver, vaniljesukker)
- vekselsvis;




Så skal røren bli jevn og glatt; 
Røren kan fort bli noe "tørr"!
- bland da i litt mer champagne (her; Asti)
eller gjerne melk eller fløte! 1/4 dl





 Stivpisk eggehvitene i en annen bolle som er helt ren.
 (Du kan ikke få med noe eggeplomme, da vil ikke hvitene bli stive)




Ta testen; 
Ta bollen opp ned, 
er den igjen i bollen etter testen;


- ja da har du heldigvis;) pisket nok



 Ha litt av hvitene i røra;
og bland dette inn, før du har i resten av hvitene.
 Rør til du får en fin glatt røre.




Fyll i Cupcakeformer halvfulle,
stek de i ovnen på 175 grader i ca 20 min.

 Avkjøl de et par minutter i muffinspannen 
og  avkjøl videre på rist.






Så kan du lage toppingen mens de avkjøler seg;

Du trenger:
100 gram margarin
ca 400 gram melis
3-6 ss Champagne (alternativt; søt musserende vin/Martini Asti/champagnebrus !!)
Noen dråper olje med champagnesmak (om du får tak i det)


Fremgangsmåte:
Ha (romstemperert) smør og melis i bakebollen
sammen med 3 ss champagne (her; Asti)
og gjerne noen dråper oljeessens med champagnesmak. (jeg hadde ikke, fikk ikke tak i)

Visp dette godt sammen, helt til du får en hvit luftig(!) topping.
Jeg tilsatte så 1 og 1 ss til med champagne (her; Asti) og toppingen ble bare luftigere og luftigere!
Ha den i en sprøytepose og pynt de avkjølte muffinsene!


Disse muffinsene er best dagen etter synes jeg personlig, da hadde champagnen satt smak i muffins og topping. Den bør oppbevares så kjørlig som mulig helst uten kjøleskap! Da blir de stive og harde! En bod eller et ubrukt rom med vinduet åpent er best- 8-10 grader om mulig.


Neste gang jeg baker disse skal jeg bruke Champagne.
Første gang jeg testet ville jeg ikke sprette Champagnen.
Disse passer perfekt i bryllup og jeg håper virkelig jeg får bakt disse til et bryllup:D




Bilder av mine ChampagneMuffins

(som jeg serverte på bursdagen min)

Nærbilde






Jeg simpelten elsker muffins,
spesiellt disse med champagne


Du kan jo bare gjette hvor gammel jeg ble..



Små stjerner i hvitt også,
de kommer dessverre ikke så godt frem på bildene


Må jo servere standsmessig
på muffinsstativ


Nærbilde av en Champagnemuffin med blomster


Dette innlegget skulle vært lagt ut før,
men bildene ble rett og slett borte for meg!
Men endelig fant jeg de
og det var rett etter at jeg oppdaget  
at jeg hadde passert 100.000 klikk på bloggen her
- så da var det nok en mening bak;)


Så tusen hjertelig takk 
til dere som titter innom bloggen min:D 
Sjekk ut fb-siden min også (her)


Minner samtidig om muligheten til å vinne
 Muffinsring, muffinsformer 
og papirsugerør (som bla kan brukes til cake pops)
se HER; 

Klem fra Frk Muffin

OBS; Oppdatert 22/4-13

9 kommentarer:

  1. Godt!

    Bra innlegg, nå har jeg anbefalt det på Lesernes VG og du ser det nederst på vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no

    Hilsen Magne i VG

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk - så morro!!
      ser at dette fikk besøkstallene til nye himmelske høyder også, for en bonus;)

      Slett
  2. Æ må bare si det at Martini Asti ikke, IKKE, e en champagne! Forøvrig så ser æ at du tydeligvis ikke helle musseranes rett... Litt væl mye skum?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg VET GODT at Martini asti Absolutt IKKE (i nærheten engang) er champagne - MEN første gang jeg prøver en oppskrift bruker jeg ikke 400 kroner på å sprette en Champagne når jeg ikke vet hvordan oppskriften er!

      Burde nok nevnt det, men takker for at du leste og tok deg tid til å kommenetere - håper du får bedre opplevelser av andre innlegg%)

      Og ja, helte nok ikke rett, men samma det, muffinsene ble knallgode de :D

      Slett
  3. Denne må jeg prøve. Det blir flott på 17mai og både spise og drikke Champange til frokost.

    Men. Det er bare Champagne som er Champagne, Martini Asti er IKKE Champagne! Legger ved en link vedrørende litt generell info der de går inn på skjenkemetoder som Andreas også kommenterer :)
    Og en siste ting. Plastglass til Champagne er nei nei nei.

    http://www.klikk.no/mat/drikke/article721821.ece

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg VET alt om champagne, det er min favoritt her i verden - men drikker det alt for lite!
      Men nå ville jeg prøve oppskriften og ikke spare den til jeg glemte den.. og det jeg hadde for hånden var en liten flaske Asti og da jeg skulle bake det for første gang tenkte jeg at det nok var greit å ikke sprette en sjampis en torsdag;)

      Og ja til deg også, heller nok ikke riktig, dette er ikke mitt hovedpoeng i innlegget - jeg tror helt ærlig ikke sjenkemetoden har noe å si når den likevel blir pisket rundt i deigen etterpå!

      Glasset er forøvrig IKKE av plastikk - hva tar du meg for,
      desilitermålet ja det er av plastikk - det må vel være lov ;)

      Men takk for kommentar, jeg tar det til etterettning og redigerer blogginnlegget slik at vi alle vet at jeg ikke blander Asti og Champagne - ever - again :D

      ha en flott dag
      /frk Muffin

      Slett
    2. Og forøvrig; disse passer nok perfekt til både champagnefrokost og senere på dagen på 17 Mai:D

      Slett
  4. Dette høres utrolig godt ut :-)
    Må få teste dette en gang før 17. mai. Takk for innlegget.

    SvarSlett
  5. så helt nydelig ut :D skjønner ikke at folk henge seg opp i sjenkemetode osv :P sjekk di muffinsene da! :D klem fra susa ;)

    SvarSlett