torsdag 24. februar 2011

Froskekake, med SUPERsukkerbunn

Dette er en forkledt klassisk bløtkake!
Min kjære liker det aller best og det er det han foretrekker av alt som heter kaker! Så da måtte jeg lage det da, selv om jeg persolig synes det er noe... standard. MEN da er det jo bare å "pimpe" den opp litt da - voila; enda en froskekake på den 2. helgen vi feiret gutten vår som ble 1 år! Han har nemlig en "greie" for frosker, selv om noen vil si at det er mammaen som har det...
Som dere ser er kaken grønn, jeg har MMF-trekk på kaken istedet for marsipan, oppskrift kommer i morgen!!!

Altså bunnen er fantastisk, har aldri laget en flottere bunn jeg, den oppførte seg eksemplarisk, hevet seg flott og sist men ikke minst; den fallt ikke sammen i det hele tatt!

Oppskriften består delvis av potetmel, har aldri bakt med det før men denne bunnen blir min faste til bløtkaker og lignende fra nå av! Bytt ut litt av melet med kakao og smeltet sjokolade på slutten og du har en sjokolaekake! Husker desverre IKKE hvor jeg fant denne supre oppskriften, skal skrive det ned så fort jeg finner ut av det!


Oppskriften:
  • 6 egg
  • 180 g sukker
  • 90 g hvetemel
  • 90 g potetmel
  • 1,5 ts bakepuver
Kan enkelt lages i sjokoladevariant ved å bytte ut halvparten av hvetemelet mot bakekakao.

Fremgangsmåte

Sett ovnen på 175 grader. Smør og kle en form med bakepapir. Pisk egg og sukker lenge til det er luftig og har konsistens som lettpisket krem. Bland hvetemel, potetmel, bakepulver og eventuelt bakekako i en bolle. Sikt melblandingen i eggedosisen og rør det forsiktig med en slikkepott til alt er blandet. Hell røren i formen og stek midt i ovnen til kantene såvidt begynner å skrumpe. Da kan du være sikker på at kaken er perfekt stekt og det er ikke nødvendig å sjekke med pinne. Snu gjerne kaken over på rist for avkjøling. Pakkes godt inn i plastitfolie el. med en gang den er avkjølt. Oppbevares i kjøleskap eller i fryser.

Tips:
Kle siden av formen med ferdigklipte mellomleggspapir. Så er det lettere å få det til å holde seg og få kaken ut av formen etterpå! "festes" med vann rett før røren helles oppi.


Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar