fredag 15. juli 2011

Jordbær&rabarbrasuppe = smak av sommmer

Denne suppen er nydelig, skal serveres iskald en VARM sommerdag;) 


Fant oppskriften i Drammens Tidende (papirutgaven) 14. mai 2011 og falt pladask. Rev den ut og sparte den til en passende anledning. 

Steg 1; få tak i rabarbra... Hmmm.. Før hadde visstnok ALLE rabarbra i hagen, men ikke NÅ. Men svigermor visste råd, hun visste om noen som hadde rabarbra og dro på rabarbrajakt for meg. 

steg 2; finne en passende anledning; Invitere gode venner til middag og håpe på sol og blide barn

steg 3; planlegge og handle inn 

steg 4; gjennomføre planen, lage mat 

steg 5; server og kose seg;) 


Dette trenger du; 
1 kg rød rabarbra
400 gram jordbær (frosne funker faktisk best!!) 
2 l vann 
4 dl hvitvin (kan byttes ut med vann, eller som jeg gjorde ;ROSEVIN)
1 vaniljestang
600 gram sukker
2 skiver sitron
2 ss maizenna


Oppskriften;
Altså oppskriften slik jeg laget den; 
Jeg blandet alt i en stor kjele og kokte det opp under omrøring (viktig å røre - så sukkeret ikke legger seg i bunn men smelter jevnt i suppen). Husk at alkoholen fra vin fordamper så denne kan absolutt serveres til barn og gravide også! La det koke i ca 5 minutter. 

Jeg silte så suppen i pastabeslag(!) og lot det være med det for litt tekstur i suppen uten at den ble grøtete av den grunn. Vil du ha helt uten "grums" sil i silklede. Men litt av sjarmen er jo at den ser litt hjemmelaget ut - synes jeg da! 


Tilbehør; 
Jeg hadde en skikkelig og ekte vaniljeis til og sukkertoast som enkelt ages med 4 loffskifer som legges i pannen på 1 ss sukker, la sukkeret smelte. Da tar du å tilsetter 1 ss smør og snu toastene og la de stå litt til. løft de over på tørkepapir og la de avkjøle seg. 

Hell den over på en fin flaske og ha i kjøleskapet. 


Så kan du enten Gi den bort til noen du er glad i:



Eller så kan du spise selv, ta med ut i hagen og nyt sommeren:


Server - og kos deg med din hjemmelagede supergode suppe!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar