torsdag 30. september 2010

Djevelsk god kake! - Devil Food Cake

NÅ står min aller første Devil Food Cake i ovnen. Det lukter himmelsk i huset og den ser foreløpig bra ut!! Inspirasjonen til kaka er fra bloggen til Manuerla, Passion 4 baking som jeg også har nevnt før på bloggen.

Det virket ikke som en alt for avansert kake, så jeg handla alt inn i går. I dag startet jeg å bake, så fort lillegutt tok formiddagsluren sin, da har jeg nemlig minst en time til rådighet (hvis han sover ute!)

Oppskriften er slik; (hentet og lånt fra Passion 4 bakingDevil food Cake)

* 200 g smør
* 3 dl sukker
* 3 egg
* 5 dl mel
* 1 dl kakao pulver
* 1 ts. bakepulver
* 2 ts. vanilje sukker
* 1 ts. natron
* 1 ts. salt
* 2 dl vann
* 1 dl rømme

Dette blir en relativt stor røre så stek den i en stor form; langpanne eller 28 diam rund form.

Førsk pisk smør og sukker hvitt, tilsett egg. Bland det tørre i egen liten bolle og sikt dette inn i det våte. Tilsett tilslutt vann og rømmen og rør sammen så røren blir glatt og fin. Hell i form og stek kaken på 175C. La den steke 45 - 60 min. (test med pinne)

Baketips: Her skal både smør og egg være romtempererte. Det bør det som regel være når du baker, om ikke annet står i oppskriften!

Kaken stekte 50 minutter og ble akkurat perfekt. ikke for høy, men høyere enn formen var. Lot den kjøle seg og laget glasuren som også skulle avkjøles.

500 g mørk sjokolade, 200 g smør og 1 dl kremfløte - dette skal smeltes i vannbad og avkjøles før det vispes til en remaktig konsistens.

Siden jeg bakte kaken pga besøk både torsdag og fredag så brukte jeg langpanne. Den hadde nok blitt enda høyere i rund form. Men så er det ikke så koselig å servere en rund kake når det er tatt kanskje en kvart el av den.. Så da tok jeg langpanna og delte den opp i en liten kvadrat torsdag og en firkant fredag.
Torsdag brukte jeg det jeg hadde tilgjengelig som pynt - ikke heeeelt fornøyd, men det ble jo godt. Inni hadde jeg vaniljekrem og det frisket opp kaka, passet hvertfall godt til den mørke og "tunge" glasuren. Laget MYE glasur så har satt resten i jøleskapet til i morgen.. den stivner jo så lurer på om den er brukendes i morgen - men det finner jeg jo ut da!

Lørdagen tok jeg resten av kaka, med TO lag fyll i og kvikk lunsj rundt. Det ble en helt annen kake som balanserte på søtt, med det salte fra kvikk lunsjen så ble det prikken over i'en!!



Dette ble nærmest litt LIVE baking (nesten da) - Enjoy!

2 kommentarer:

  1. Mmmm.....den kaka MÅ jeg smake.....

    SvarSlett
  2. Nå kom jeg over bloggen din og, masse inspirasjon her da, Veronica!! Hadde jeg bare vært like flink til å bake! Den kaka der har jeg sett et annet sted, og den ser ut som en stor favoritt... men orker man mer enn 3 biter? :D Naaaam.

    SvarSlett