onsdag 18. mai 2011

Hipp hipp HURRA!


Hipp Hurra for 17. mai 2011, dagen ble feiret i Risør og jeg tok med meg en ostekake til mine kjære svigerforeldre. Den kan nemlig lages et par dager i forveien og den tåler en biltur på et par timer, samt DENNE er en suksess å ta med seg bort!

Hipp hurra for ostekaka:

Dessuten er den enkel å lage!

Knus 200 gram kjeks, helst digestive!
TIPS; ta et dryss kanel og bland inn i kjeksen!
Bland så 100 gram meierismør og legg blandingen i kakeformen.

Deretter trenger du;
1 pakke gele, sitrongéle er best siden dette gir en frisk og syrlig smak
2 pk kremost - mitt tips Tine kremost med mandarin og fersken!
1 pk fløte
100 gram melis
1 boks rømme - helst seterrømme (men vanlig er lov;)

Kok opp halvparten av vannet som står på gelepakken (2,5 dl) og bland inn geleen og sett dette til avkjøling. Pisk så kremosten, fløten og melisen stivt (men ikke for mye).
Bland inn rømmen og geleen og hell over i kakeformen. Enkelt ikke sant?!!

Tips; bruk bakepapir langs kanten så blir den lettere å få løs og penere kanter:)

Når kaken er helt avkjølt legg på et lokk jorbærgele om ønskelig og ta bare halvparten vann da også.


Jeg har pyntet min kake med blåveis (sukkerpasta) på hvite kremtopper så de sitter på.


Kaken ble godkjent av svigerforeldre, svigerinne og svoger!
I tilegg var hele dagen absolutt perfekt, så for en 17 mai vi har hatt, lillegutt koste seg også til de grader og klarte ikke sovne alene med alle inntrykkene fra dagen.

Det var deilig å ta et siste kakestykke når freden senket seg over huset i skogkanten, manglet bare et glass med boblevann...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar