fredag 20. januar 2012

Muffin brioche..

Først må jeg innrømme at jeg ikke ble helt fornøyd med disse,
samt at de ble litt vel godt stekt.

MEN når de var varme og ferske var de veldig gode! 
jeg fryste ned resten og skal varme de litt før de serveres! 



Oppskriften er fra min første Muffin oppskriftbok "500 Muffins" (Fergal Connolly),
som jeg har fått igjen etter at en venninne lånte den.

Oppskriften er slik;

15 g tørrgjær
1 1/4 dl varmt vann
1 ts sukker

Rør dette godt sammen i en stor bolle og la det svelle på et lunt sted i 10 min.

Mens dette sveller finn frem;

275 g hvetemel (ha ekstra tilgjengelig..)
4 egg
60 g sukker
1 krm salt
115 g usaltet smør
90 gram mørk sjokolade (eller rosiner om du liker det!)
115 g hvit sjokolade (eller mørk om du har rosiner i. velg fritt)
1 sammenpisket egg (til pensling)

Rør inn ca 100 gram av melet i gjærblandingen. Slå eggene sammen ig i røren, tilsett så sukkeret og saltet.
Rør inn så mye mel at deigen blir myk og lett klissete (av min erfaring trenger du nok litt mer mel, følte at den ble litt vel klisset..) Dekk til bollen med plastfolie og la den heve i 45 minutter.

Elt deretter inn smør, sjokolade (rosiner) i degigen (her jeg skjønte at min deig var litt vel bløt for elting var utelukket!). Smør en muffinpanne godt med smør og fordel røren/deigen i formene, ca halvfulle. Sett de lunt til heving i ca 2o minutter, skal da ha hevet til ca 2/3 fulle i formene. Stekes i (forvarmet) ovn på 200 grader i  ca 20 minutter - etter min erfaring bruk 175 grader istedet, de ble mørke etter 12 minutter!!! så prøv deg litt frem her!



Best ferske som sagt!

Nyt og ha en flott fredag du også! 
Mvh Frk Muffin 


Psst: Husk min Give away;
du får et hint til fra boken  her:
og husk: 11 dager igjen til trekning! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar