mandag 7. mai 2012

Vaniljekake

Jeg har prøvd meg på vaniljekake, for har vært så nysgjerrig på denne kaken.

Jeg fant oppskriften på bloggen til Elisabeth, nemlig Vegasgirls sweet creations (som BØR forøvrig sjekkes ut, uansett!!) Hun har en mer detaljert forklaring enn meg som gjengir den kort her.

Dette blir en stor røre, jeg fikk en kake på 24 cm og en på 18 cm av dette og begge ble høye og fine. Skal du ha én kake, kan du bruke resten til muffins også!

Oppskriften er slik;

Du trenger:
225 g smør, romtemperert
600 g vanlig sukker
7 egg
15 ml vanilje ekstrakt
375 g hvetemel
1 g bakepulver
1 g natron
230 g rømme

Pisk romstemperert smør og sukker til en myk, kremete konsistens, tilsett så ett og ett egg av gangen. Ha i vanikjeekstrakt.

Bland mel, natron og bakepulver i egen bolle. Bland godt og sikt dette oppi den kremete røren.
Bland til melet er oppløst, men ikke mer enn det. Bland så i rømmen.

Stekes i forvarmet ovn på 165 grader, husk å smøre formen godt eller enda bedre; kle den med bakepapir også! Stekes i 45 - 60 minutter.
I MIN ovn som jeg kjenner godt tok jeg den på 175 grader, samme tid. Sjekk med kakepinne el. om den er ferdigstekt før du tar den ut!

La den avkjøles i formen, ca 10 minutter, før du avkjøler den videre, gjerne på hodet!, på rist.

Glemte desverre å ta bilde når de avkjølte seg.
Men her er ett når jeg har tatt på fyllet, nemlig bringebærmousse. Har prøvd en ny oppskrift også denne fra Vegasgirl,. Sjekk der, eller så kommer et eget innlegg om dette også på denne bloggen! Jeg orker bare ikke sitte så lenge av gangen ved pcen om dagen.


God kveld alle sammen. 
Klem Frk Muffin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar