mandag 5. november 2012

Sjokoladekake med melkesjokoladekrem

"Ypperlig til barnebursdag" leste jeg både om kaken og om kremen.

Mammaen lurte på om jeg ville bake en kake, og såklart; det ville jeg gjerne. 
Så da bakte jeg til Mia som blir 3 år i morgen, men vi feiret henne i helgen. 
Pynten skulle være rosa var det eneste kriteriet;) 
lokk og pynt er laget av MMF.


Hipp hipp HURRA for Mia 



O'boy sjokoladekake

Denne har jeg laget med utgangspunkt i Det Søte liv sin Nesquick kake (link)
Oppskriften her er til en langpanne, så jeg reduserte min noe, men ikke nok, kunne fint halvert den!

Ingredienser:

150 g smør
7,5 dl kefir
5 dl sukker
1 ss natron
2 dl O'boy sjokolademelkpulver 
10 dl hvetemel


Fremgangsmåte:

Smelt og avkjøl smøret. Bland alle ingrediensene til deigen sammen i en stor bakebolle og rør til alt er godt blandet. Hell deigen i en bakepapirkledd stor langpanne (30x40 cm). Stek kaken nederst i ovnen ved 200°C i 25 - 30 min. Avkjøl kaken før den hvelves ut av formen. Fjern bakepapiret.

Jeg hadde kun O'boy, men i Det Søte Liv sin oppskrift er det Nesquick. 


Melkesjokoladekrem
Jeg hadde melkesjokoladekrem både som fyll og rundt/oppå kaken


250 gr smør eller melange margarin
1 dl melk (lettmelk går, men helst H melk)
500-600 gr melis
2 ts vaniljesukker eller vaniljeessens
200 gr melkesjokolade

Smelt melkesjokoladen på  over vannbad. Imens settes kjøkkenmaskinen på med alle de øvrige ingrediensene i bollen. Piskes til en lett og luftig krem.
Når sjokoladen er smeltet tilsettes denne i kremen, rør godt.



Slik ble kaken




 Detaljer pynt, venstre side 



 Kaken overfra
Spiselig bilde, bestilt fra kakeri.no




 Detaljer pynt, høyre side 



Kaken forfra,
bord laget med utstikker



En morsom kake å lage, 
men siden jeg hadde litt mye røre i formen,
kaken ble riktignok høy og fin 
men var vanskelig å steke!
det må jeg huske på neste gang! 


Vel bakt! 

Frk Muffin 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar