onsdag 31. oktober 2012

Favoritt knekkebrød - lag selv og gi bort

Knekkebrød er utrolig enkelt å lage og så godt det er.
Og kanskje litt ekstra gode når du har laget de selv også;)

Denne oppskriften har jeg hatt og brukt lenge,
fikk den av min sunne og gode venn LinniKey ;)

- hva med å gi bort knekkebrød på glass, se nederst i innlegget!


Knekkebrød a la Frk Muffin 

2 dl sammalt hvete (helst fin)
2 dl havregryn (lettkokt)
2 dl solsikkekjerner
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
2 dl kruskakli
2 dl havrekli
1/2 ts salt
7 dl vann

frkmuffinv på instagram



Slik gjør du det;


Bland alle ingrediensene godt
og tilsett vann



Bre utover to stekebrett kledt med bakepapir


Det blir 2 brett av denne oppskriften



Rut opp ønsket størrelse på knekkebrødene med et pizzahjul


Stekes på 180 grader i varmluftsovn i 40 minutter.

Jeg pleier å bytte om på de to brettene og snu brettene også etter 20 minutter.

Sett så ned til 150 grader og sett døren på gløtt
stekes videre i minst 20 minutter til knekkebrødene er tørre. 


Knekkebrød på glass: 



Hva med å gi bort knekkebrød på glass,
legg ingrediensene lagvis i et norgesglass,
skriv oppskriften og fremgangsmåten
på en lapp ved siden av
og gi bort.

Dette er perfekt som vertinnegave for eksempel,
eller ha stående på kjøkkenbenken,
Det er dekorativt i seg selv 
og lett tilgjengelig når du trenger en ny ladning. 

Bruker du norgesglass på 1 liter 
så bruker du  1 1/2 dl av ingrediensene og bare 5 dl vann istedet.
Det dekker like godt på 2 stekebrett og du får de litt tynnere 
-  faktisk så lager jeg mine slik
etter at jeg måtte begrense oppskriften,
 engang jeg ikke hadde nok linfrø og solsikkekjerner.
Det ble det favoritten her i huset! 




Bak i vei! 

Klem fra Frk Muffin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar