mandag 12. september 2011

En søndagskake litt utenom det vanlige



Søndagskake.. Forrige søndag ble det eplesmuldrepai, lett, enkelt og RASKT! Laget den samtidig med middagen og sto i ovnen mens vi spiste og fikk rykende fersk og varm eplekake til dessert!

Men tilbake til i denne kaka; en søndagskake litt utenom det vanlige.
Jeg laget Red velvet cake og kom underveis på å pynte den litt ekstra. Grunnen er enkel, det skal øvelse til når det gjelder å pynte kaker med trekk, blir litt lettere hver gang. det er i grunnen ikke så ofte jeg har en god anledning til å lage kaker og muffins, så da får jeg skape egne små anledninger. Gårdagens anledning var en laang og kjedelig søndag med syk guttunge og to foreldre som også har begynt å hangle.. Og når han var i seng så fortjente vi en flott kjærstekake og nyte - før vi også måtte kapitulere og sove bort basseluskene. 

Oppskriften på kaken kommer en annen gang (denne varianten ble jeg ikke så fornøyd med men har fått en oppskrift som skal være God og ikke så himla innvikla!)

Jeg laget Red velvet kaka i rund form, men delte den i 2 og stakk ut 2 hjerter med en stoor pepperkakeform og sparte resten til cake pops (!), laget krem og satte i gang.

"Man tager vad man haver" - jeg hadde litt pynt til overs fra forrige helg jeg sendte ned pynt i sukkerpasta til svigermor som skulle bake til et 40-års lag. Og så hadde jeg marsipan, akkurat nok til å dekke kaka! Min sambo ville ikke ha farget marsipan så da fikk den være "marsipan-farget". 

Søndagskaka;


Pynten: 

nederst på kaken hadde jeg en liten bord og langs kanten hjerter 
(tok pittelitt rosa i restene for at det skulle synes oppå marsipanen.)

Øvrig pynt er laget av sukkerpasta
roser, laget på frihånd. Rosafarget og ufarget SP

blader, laget ved hjelp av utstikkere, grønn SP 
Sommerfugler, laget ved hjelp av utstikker, rosa og ufarget SP 
små rosa blomster, laget ved hjelp av utstikkere, deretter formet for hånd. Gule sukkerperler oppi.
Skrift skrevet på ved hjelp av "edible pens"(ell no..) 

Kunne skrevet hele navn om kaken var større, men initialer gjør seg best på en liten kake, ellers setter kun fantasien grenser, kunne like gjerne skrevet "Love".. 

Klem fra Frk Muffin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar