fredag 14. oktober 2011

En Pai - enkelt og greit;)

Ingen regel uten unntak sies det og nå kommer det et unntak fra regelen om at dette er min MUFFINS blogg!

Laget en pai her om dagen og postet et lite bilde på facebook veggen min og siden noen faktisk spurte om oppskriften så tenkte jeg at "ja, hvorfor ikke blogge det"?!! Og nå sitter jeg og blogger. For en gangs skyld tok jeg bilde av det hele, selv uten at jeg hadde planer om å blogge det. Veldig flaks for Line som gav meg en god ide! Pai er jo litt bakst så da er det jo likevel legitimt;) 

Paibunn; (stor) 
155 g smør
375 g mel 
5 ss vann

Smuldre smør og mel. Tilsett 5 ss kaldt vann og elt deigen til alt er blandet og deigen myk og smidig.
La stå i ca 1 time i kjøleskapet. 

Kjevle ut deigen og legg i en paiform, et tynt lag som dekker formen. Prikk bunnen med gaffel og renskjær kantene. Stek bunnen nederst i ovnen på 200 grader i 15 minutter.
Hvis du har deig til overs, spar dette. Kjevle ut en rektangulær firkant og skjær strimler med rillekutter(?) 

Flytende fyll: 
3 egg
2,5 dl melk
smak til med salt, pepper og eventuelt annet krydder du liker!
2 dl ost

Blandes i en bolle, eggene først og visp de lett, tilsett det andre og bland det sammen 

Fyll:
ca.. 100 g skinke (eller kylling)
ca 100 g champingjong
ca 50 g brokkoli
- her pleier ikke jeg å ta å veie/måle opp lenger..
Samt fyllet kan varieres, lag tex-mex pai, biff, pai, kylling og spinat m.m. 


Kutt opp i terninger det i Fyllet og legg utover paibunnen, når denne er ferdig stekt.
Hell over det flytende fyllet, så det dekker. 
Har du deigstrimler til overs legg de på paien og kryss de over hverandre i mønster. 

Stek paien midt i ovnen på 200 grader i 20-30 minutter, dvs til den er gyllen.
Server varm, gjerne med salat. 
salat med fetaost og avokado er friskt til, og strimler av gulrot er også godt!! 


Enjoy!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar