mandag 11. mars 2013

brannbilkake: steg for steg

Jeg får prøve å beskrive litt hvordan jeg lagde kaken siden jeg har fått en del spørsmål om dette.. planen var at jeg selvsagt skulle ta bilder fra ALT i prosessen! 
MEN.. jeg har faktisk ikke alle bildene, 
jeg glemte det da jeg kjevlet ut den røde sukkerpastaen..


Brannbil;
Men her har jeg hvartfall samlet noen bilder av hvordan jeg begynte;

1: Jeg laget 3 gulrotkaker i brødformer.
   De ble ikke så høye siden jeg fordelte de i 3 former, men det var også planen.

2: Jeg tok et TYKT lag med ostekrem på den nederste bunnen.

3: Deretter la jeg bunn nr. 2 oppå.




4: (nederst til venstre) Grunnen til at jeg baker er PRØVESMAKINGEN;)
   Måtte skjære og tilpasse lit og da fikk jeg jo smake på nettop den biten jeg skjærte bort! 

Jeg tok "skorpa" av den 3 bunnen og la oppå bunn nr 2 for der skal førerhuset være og det er litt høyere så da bygget jeg opp med en kakebit. (Resten av kaken sparte jeg bare til senere siden jeg ikke trengte noe mer av den. Alternativt kan du skjære i kake nr 2 og forme den også!)

5: Jeg tar en grillpinne i kaken slik at den ikke skal tippe eller skli ut,
    jeg så at førerhuset tippet litt fremover og gjorde derfor dette. 

6: det samme gjorde jeg på bakparten, for sikkerhetsskyld!
   OBS; Klipp den av 1-2 mm kortere enn  selve kaken, som synker sammen (mer enn jeg trodde!)

7: stort bilde; kaken kledt med ostekrem over det hele.
    Slik satte jeg den i kjøleskapet og den fikk stå over natten så den fikk satt seg. 

Dette for å unngå at sukkerpastaen skulle bulke seg nederst fordi jeg tok den på før kaken fikk "satt seg" og seget litt.


Brannbil pynt;
Slik pyntet jeg kaken;


Underst et lag med rød sukkerpasta.
(beklager at jeg ikke hadde noen steg for steg bilder her,
gikk VELDIG inn i oppgaven med stor konsentrasjon)

Brukte hvit SP oppå taket på førerhuset
og på baksiden for å skjule brettekanter!

Jeg brukte utstikkere til å stikke ut ulik pynt som;
 stjerner, rundinger, trekanter, bokstaver og tall,
samt blålys og hjul,
i sukkerpasta som jeg hadde farget. 
 Disse fargene brukte jeg: hvitt, gult, sort, grått og blått.
Jeg festet alle delene med vann /melis.
Hjulene skulle vært litt større, 
men jeg hadde ikke noe større å stikke de ut med enn de jeg brukte..
Men rimelig sikker på at 3 åringen ikke brydde seg om litt underdimensjonerte(?) hjul;)


Jeg hadde på den ene siden av brannbilen bildet av bursdagsgutten
og oppå taket på den siden "Vetle 3 år".
(Bildet ble bestillt på kakeriet.no)


Brannbil STIGE

Stigen er laget i royal icing; (link til et tidligere innlegg, med oppskrift her)




Jeg laget en kjapp skisse på et A4 ark 
og la den inni en plastmappe.

Så tegnet jeg opp stigen med royal icing i en pose med tipp 4.

Jeg begynte med dette i god tid, ca en uke før bursdagen!
for den må tørke og er "ulykken ute" så kan den repareres men må tørke lenger!

Laget sidene på stigen med sikk-sakk mønster 

og stigen inni med stigetrinn; 
Laget de tett og mange så den skulle tåle litt mer!


Etter 1 dag fylte jeg på med et par lag til med RI 
og etter 2 dager monterte jeg det sammen og lot det så tørke.

Pakket stigen stå pakket inn i papir bare frem til bursdagen 
og tok den frem rett før servering for montering.
RI er som sagt veldig porøst (etter min erfaring)
og håndterte den som det fineste poselen:p 




Jeg håper forklaringene mine gir et bilde av fremgangsmåten 
men er det noe du lurer på så bare spør i vei:) 

Klem fra Frk Muffin 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar