onsdag 21. juli 2010

Egenkomponert tomat og feta muffins

Det skulle være en liten avstikker fra en mffins med løk, men så utartet det seg så til de grader på kjøkkenet og det ble rett og slett en "ny" muffin! Siden jeg ikke hadde maismel og fersk timian og basilikum, ikke liker jeg løk.. Så prøvde meg frem med mel, og fin og grov ___ - dette trengte da en helt annen væskemengde(!), samt mer bakepulver. Jeg la til krydderet; provencale med hvitløk, og VIPS en ny muffin; Fransk Grill Muffin

Så slik gikk det til:
Jeg blandet mel, bakepulver og salt, siden jeg ikke hadde maismel blandet jeg ca 50/50 fin og grov sammalt hvete. Egentlig skulle jeg ha karamellisert løk og brukt det i men jeg liker ikke løk OG ammer, så ville prøve ut med tomat og fetaost istedet, så fant frem dette også. SÅ vispet jeg sammen egg, smør og melk sammen. blandet dette og innså at HJELP må ha i mer væske og helte på mer kulturmelk, ekstra pakepulver og faktisk et par spisesjeer olje fra fetaosten. Så ble røren glatt og bløt igjen. Så la jeg en del av røren i en smurt muffinspanne, så la på en klatt fetaost og en båt cherrytomat, litt mer røre og enda litt mer fetaost og cherrytomat og litt deig på toppen. Så drysset jeg over krydder og satte i ovnen og ventet i 20 min.

Fullstendig oppskrift:

  • 450 g hvetemel
  • 200 g fin sammalt hvete
  • 150 g grov sammalt hvete
  • 2 ss bakeplver
  • 1 krm salt (altså bare litt salt)
  • 2 egg (vispes lett før de blandes i det andre!)
  • 190 g Usaltet smør
  • 8-9 dl kulturmelk (skummet kultur går veldig bra!)
  • krydder; provence med hvitløk (en god dæsj i røren og oppå før den skal i ovnen)


JEG synes de ble gode og spiste de med gulost til kvelds, etter at jeg først hadde spist de ved siden av grillmat og salat. Fikk ca 20 medium size muffins (ca 12 store)

1 kommentar: