søndag 4. juli 2010

Når en kakebaker baker...

..baker man alt for mange kaker... (synges)
Altså, venter storinnrykk, snakker dåp og 21 gjester. Er inspirert av så mange flotte kakeblogger, bla Passion 4 Baking (get inspired) så måtte jo være (nesten) like god..

Hvor mange kaker trenger jeg og hvilke kaker har vi lyst på? På listen:
1 Pavlova
2 Marsipankake (Bestilt fra Bakermester Klaussen)
3 Sokoladekake ("bestillt" av min gode venninne L)
4 Iskake ("bestillt" av Tante A)
5 Ostekake
6 Putekake (ganske enkelt en kake som liksom "ser ut som" en pute)
Samt muffins, ca 30 stk

Da er det vel bare å brette opp ermene og begynne ikke sant!
(på bildet kakebordene og nærbildet av muffinsene, sjokoladekaken var så stor at desverre stod på køkkenbenken)

Putekake: Denne skal være kledd med Marshmallovfondant!
Lettere sagt enn gjort når man IKKE har micro, så måtte pent bite i det sure (og dyrere) eplet - og kjøpe dette. På Rafens kostet en pakke over 300 kroner, men på traktøren kostet det litt over 100 kroner = SOLGT! Kjøpte også farge fra Cacas (jada, skulle kjøpt på nett men når tiden har rent ut må man renne (løpe) på butikken!


Laget en selvkomponert muffinkake (muffinsdeig i langpanne, var litt inspirert av en amerikansk muffinpan, men må innrømme at jeg prøvde meg på en egen variant og det ble ikke så ille (og hvor i huleste er post it lappen med "oppskriften" - havnet i søpla!!!)
Prøvde meg på en eggekrem, men det ble litt lite, samt hadde ikke flere egg så kunne ikke doble oppskrifta så det fikk gå.. det viste seg at den trakk inn i kaka og kaka ble derfor saftig og frisk! (jippijeee) og så skjærte jeg i kaka til puteform.. (litt her og der på sidene) og smørte på hvit smørkrem. Satte dette i kjøleskapet mens jeg farget og kjevlet ut fondanten (fargen var EFFEKTIV og jeg var blå på henda (gikk heldigvis av) Fikk den ikke heeeelt jevn, men,... (ble en anelse mrmorert om man så etter da) Og så tok jeg ut kaka, smørte på et nytt lag smørkrem og jevnet GODT ut! og la på mmf. Og "klappet" den jevn og slett og itill kaka - så langt så godt! MEN; leste at den "krymper" så turte ikke å skjære den helt av nederst ved kanten, begynte å brette den inn under kaka = griseri, gikk tilslutt men oppdaget (skrekk og gru) at det hdde gått litt hull i mmf'en) Alle gode råd var dyre; laget en rund bit av hvit mmf og skrev på navn og dato og et hjerte og plasserte over! (PUH) Så laget jeg firkanter med hjelp av en linjal og laget trapeser og satte på et par lysblå babysko i kermamkk = FERDIG!
MYE jobb, men ble så fornøyd med resultatet at jeg kommer til å gjøre det igjen!!

!Men mye av jobben hadde blitt lettere om jeg hadde hatt en putekakeform fra Wilton, så neste gang jeg skal bake en slik kake har jeg forhåpentligvis kakeformen innkjøpt, mmf'en skal lages selv og jeg skal ha NOK egg til eggekremen!!

4 kommentarer:

  1. Superimponert! Så flink du har vært V. :o)
    Jeg blir inspirert, og er redd jeg har planlagt litt lite når jeg har tenkt til å bare ha 3 kaker i dåpen og 25 gjester...
    Ses i morgen!!! Hege :o)

    SvarSlett
  2. Må jo bare si at ALLE kakerestene var helt fantastiske! :-)

    SvarSlett
  3. Tips til mmf, ha i fargen etter mm er smeltet og før du har i melisen, skal du ha flere farger kan du dele opp, da er det enklere å få den jevn om man ønsker det;)
    og så holder den seg fint en god stund i kjøleskapet i lufttett boks,bare ha den 2-3 sek (el mer avhengig av hvor mye du har) i mikroen først, da er den som ny å jobbe med ;)

    herlige kaker!! :) mmm :)

    SvarSlett
  4. jepp, det er notert. MEN denne gangen hadde jeg ferdig mmf - siden jeg ikke har (nå hadde) micro. heretter skal jeg lage den selv:D

    SvarSlett