fredag 11. mars 2011

Chunky Daim muffins

Deeeilige muffins som passer utmerket til å ha i sjokoladebiter, nøtter eller annet du har for hånden eller lyst på! Jeg har funnet oppskriften på Passion 4 baking, kanskje ingen overraskelse for dere som følger meg og som ve at jeg ELSKER den siden!!!

Oppskriften er slik:
(og link til Manuelas ORIGINALE OPPSKRIFT her; Daim muffins)

Daim Cupcakes:

* 100 g smør
* 2 egg
* 75 g sukker
* 75 g brunt sukker
* 2 ss. kaffe extract
* 2,5 dl mel
* 1 ts. bakepulver
* 100 g knust daim
* 1 ts. sponge cake stabilizer ( kan utelates)
* 50 g malte valnøtter ( kan utelates)
* 2,5-3 dl kremfløte


Manuelas oppskrift og beskrivelse, litt endret av meg;
Begynn med å helle smør, sukker og brunt sukker i en bolle. PS: Bruk alltid romstemperert smør og egg, resultatet blir så mye bedre.

Miks dette godt sammen i cirka 5 minutter. Helt til du får en fluffy og fin konsistens. Skrap bollen godt med en slikkepott slik at du får med deg alt som ligger på kantene i bollen. Tilsett så 1 egg om gangen ..og miks dette godt noen minutter til. Skrap kantene på bollen igjen og tilsett neste egg. Så er det bare å mikse noen minutter til. Nå er røra fluffy og fin, akkurat som den skal være. Skrap bollen godt før melet tilsettes. Bland mel sammen med bakepulveret i en bolle… veldig viktig at du blander dette godt sammen slik at dine cupcakes heves godt.
Sikt inn melet i røra…… Tilsett fløten. Miks dette til du ser at alt er godt blandet ( ikke overmiks det på dette stadium). Nå er det på tide å tilsette kaffe extract.

Dette lager du enkelt av følgende: Kaffe extract:
* 2 ss. instant nescafe (kaffepulver)
* 1 ss. varmt vann
Hell kokende vann over nescafe i en bolle…Bland det godt sammen så har du kaffe extract.. Tilsette kaffe extract i røra…..

I disse cupcakes brukerManuela knust Daimsjokolade. Tilsett knust daim i røra…. Videre tilsetter hun hakkede valnøtter… Valnøtter dominerer mye av smaken, så det er opp til deg om du vil tilsette dette eller ei.
Jeg bruker ikke valnøtter men ekstra sjokolade, grovhakket i litt store biter og la til litt daim jeg hadde en daim, et par biter marshmallovs, og litt karamell

Bland det hele godt sammen. …til alt er godt blandet….

Steker dem i cirka 15-20 minutter på 200C



Jeg hadde i karamell, et par fudgebiter, et par mini marshmallows og daim (fra "godteposen" min;) men hovedsaklig hvit sjokolade, som jeg ELSKER!!! Dete hakket jeg opp i litt store biter og rørte inn i røren helt tilslutt. Jeg tåler ikke nøtter så har aldri i det, men har heller i ekstra sjokolade;) Funker UTMERKET!!

Jeg GLEMTE kaffen - oppdaget jeg etterpå! Men gikk jo allright det å, så det ble nok en gang min personlige vri på oppskriften. Det er ikke egentlig for å teste ut en oppskrift som i seg selv er nydelig! Er vel mer fordi jeg er.. DISTRÈ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar