onsdag 15. juni 2011

SjokoFANTASTIC

I dag liker jeg til en blogg jeg ikke har linket til noe særlig før, men det betyr ikke at jeg ikke har lest den før nå - tvert i mot! Den er faktisk helt fantastisk!! Jeg har bare ikke funnet frem skikkelig i den før.. Men den har noen helt nydelige kaker og muffinsoppskrifter!!! Så kom deg inn på Det Søte Liv NÅ!!! og bloggen som "hører til", det har de i skrivende stund en konkurranse så jeg oppfordrer deg til å bli med. jeg vant nemlig en brownie pan derfra for et par ukers tid siden!!



Jeg har prøvd ut denne oppskriften;

Chocolate Chocolate Cup Cupcakes


De er fantastiske og sjokolade ganachen på toppen, herlig herlig!!


Ingredienser:
60 g smør
150 g sukker
1 stort egg
0,5 ts vaniljeessens
0,5 ts eddik
0,5 ts natron
120 ml surmelk
125 g hvetemel
3 ss kakao

Chocolate Ganache:
2 dl kremfløte
150 g kokesjokolade (anbefaler vanlig kokesjokolade, da den 70% er bitter på smak..)

Fremgangsmåte: (fra Det søte liv)

Pisk mykt smør og sukker til luftig smørkrem. Tilsett egget og pisk videre til blandingen er tykk og kremete. Pisk inn vaniljeessens. Rør sammen eddik og natron (dette bruser når det blandes) og rør inn i smørkremen sammen med surmelk. Sikt sammen mel og kakao og bland i til en jevn deig (ikke rør mer enn nødvendig for å få alt godt blandet).

Sett papirformer i muffinsbrett og fyll deigen i formene så de blir 2/3 fulle. Stekes midt i ovnen ved 175°C i ca 20 min (sjekk med kakenål at de er gjennomstekte). Avkjøl helt.

Kok opp kremfløten i en liten kjele. Ta kjelen av platen. Brekk i sjokoladen og la den smelte i den varme fløten. La blandingen avkjøle i kjøleskapet i 2-3 timer, til den er helt kald. Pisk opp kremen med elektrisk håndvisper til kremen er stiv.
NB! Ikke pisk for lenge for da blir kremen tørr - kremen blir tykk på et par sekunder.



På det søte liv tipser hun at de kan serveres i sjokoladeformer (finnes på ultra og store meny butikker) og med sjokoladestrøssel på. dette ble litt mye syntes jeg så hadde på sølvkuler og lot de være i formene.

Gå inn på www.detsoteliv.blogg.no om du vil se stort bilde av disse cupcakesene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar