torsdag 15. mars 2012

Troika kake til Frk Muffin



Hurra for deg som fyller ditt år,

Ja deg vil vi gratulere.

Alle i ring omkring deg vi står,

Å se nå vil vi masjere.
Bukke, nikke, neie, snu oss omkring,
Danse for deg med hopp og sprett og spring.
Ønske deg av hjertet alle gode ting,
Og si meg så hva vil du mere?




GRATULERE!


 

I går hadde jeg bursdag og i den anledning laget jeg Troika kake. 
Fordi jeg liker troika og jeg liker kake
og fordi jeg hadde lyst å prøve noe helt nytt. 
Jeg satt å bladde i boken "Love, Manuela"
og der var den;
Manuelas Troika kake. 

Jeg kan ikke gjengi hele kaken, men se på Manuelas oppskrift her om du vil se alt. 


En kort oppsummering av Frk Muffin:


Bilde 1: 
Kakebunnen;
Laget denne kvelden i forveien.

Bilde 2: 
Nougat-lag med kokos;
(for å få litt "chrunsj" i kaka)
Er ikke i Manuelas oppskrift!,
men noe jeg egentlig kom på der og da.

Bilde 3: 
Marsipan;
kjevlet ut til ca 3-4 mm og skjært til formen.

Bilde 4: 
Gele;
2 pakker bringebærgele,
1, 5 dl vann
0,5 dl ferskpresset sitronjuice (ca 1 sitron)
 1ts glukose (om man har.)

Kok opp vannet, bland inn geleen godt.
Tilsett så det andre og la det avkjøles og stivne noe før det helles på kaka.

Bilde 5 & 6:  
Sjokoladekremen;
Blandes først i blenderen og så skal den stå i kjøleskapet i minst 2 timer. 
husk å røre i den hver halvtime, og pisk den så tilslutt opp med håndmikser. 
OBS: ikke for mye (da blir den tørr!)

Stort bilde til venstre: 
Bre sjokoladekremen ut over kaken og la stivne i kjøleskap. 

Stort bilde til høyre og under:
Pynt med bringebær og server,
del gjerne kaken opp i biter med en skarp kniv du tørker av mellom hver gang du kutter.
Så får alle se lagene på kaken og det tar seg så lekkert ut! 



Håper jeg inspirerer dere til å prøve en kake dere har hatt lyst på en stund,
kanskje det blir denne?!?
Alle som har fått smake har hvertfall vært veldig fornøyde
og mette, etter en bit av denne;)

Og husk at jeg ønsker meg 4 medlemmer til på facebook siden min,
så trekker jeg et søtt muffinsstativ til enn av dere;) 


God kveld:D

Klem fra Frk Muffin


1 kommentar:

  1. Ser fantastisk ut, og gratulerer med gårsdagen!

    SvarSlett