onsdag 28. november 2012

Cookies - lag selv & gi bort!

Det er snart jul og jeg MÅ ha cookies til jul
- jeg har nemlig mine egne "7 slag" til jul!

Dette er min favorittoppskrift; 

150 g smør
-smelt og avkjøl

1,8 dl hvit sukker
1,8 dl brunt sukker
2 ts vaniljesukker
2 egg 
-Bland alt dette og smøret i en bolle

Bland så dette i en annen bolle; 
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 1/2 - 5 dl mel (hold igjen litt til å regulere)

Bland alt i den storebollen og tilsett f.eksempel
grovhakket og blandet;
1 plate kokesjokolade 
og en daim (dobbel)
(her kan du variere masse, alt av sjokolade,
eller hva med bær, rosiner  - eller hva du måtte ønske)


Stekes på 160 grader, midt i ovnen i ca 12 - 15 minutter


Du kan absolutt ha denne over på glass, 
da untatt eggene og smøret selvfølgelig,
og gi bort:



Dette er i samme "serien" som Knekkebrød og tacokrydder på glass


Men jeg pleier da å bruke denne oppskriften til det; 

275g hvetemel
125 g sukker
125 g brunt sukker
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
75 g mørk grovhakket sjokolade
75 g grovhakket hvit sjokolade

Skriv på lappen oppskriften og at ved tilberedning må man i tilegg tilsette
200 g mykt smør som først piskes opp litt
samt 2 egg

Slik lager du Cookies in a jar; 

Finn frem 200 g smør og 2 egg som du alt har romstemperert!
Pisk smøret lyst og luftig i kjøkkenmaskin el
Pisk inn ett og ett egg, til røren blir luftig og jevn.

Hell inngoldet i glasset i en egen bolle og bland innholdet godt.
Hell det så videre i smør og egg blandingen,
og rør det godt sammen.

Stekes på 170 grader i 10 - 12 minutter.


Happy Baking! 


Kanskje er dette et flott tips til julegave, i tilegg til julegave, 
vertinnegave eller rett og slett kjøkkenpynt?!? 

Håper jeg inspirerte deg,
husk at dette er utmerket å servere i jula,
dette er som sagt en av "mine 7 slag"


Klem fra Frk Muffin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar