søndag 19. februar 2012

Fastelavnsboller

Jeg tar frem min favoritt-bolle oppskrift, med noen endringer (!)
fra arkivet for å bake boller, jeg halverte den for jeg hadde ikke lyst til å lage 40 boller i går kveld, 20 boller holder noen ganger i massevis.

Oppskriften:
 5 dl melk
150 g smør
125 g melis
50 g fersk gjær (blir best)
ca 700-800 g hvetemel
1/2 - 1 ts kardemomme
1/2 - 1 ts vaniljesukker

Varm melk, smør og melis sammen til en jevn masse i kasserolle.
Kjøl det så ned til ca 37 grader og tilsett gjæren.

Bland det tørre og bland inn i melke-røren, her er det lurt å holde igjen litt av melet og se ann hvor mye som trengs. Elt til deigen blir smidig, men ikke for mye mel da den heller skal være litt klissete enn knusk-tørr!

Jeg liker søte boller, spesiellt til fastelaven, så tar da  1 ts av både kardemomme og vaniljesukker for det smaker såå godt!

Del i 20 emner, trill ut bollene etterhvert så ikke emnene tørker (liker hvertfall jeg å gjøre).

Et annet tips for å få jevne boller er å veie bolledeigen og del på 20, vei hvert emne. Da får du jevne fine boller!

La bollene heve på stekebrettet under et kjøkkenhåndkle i en time.
stek de midt i ovnen, i forvarmet ovn på 220 grader i ca 12 minutter.



Jeg lærte av en god venn å steke de siste 3 minuttene ett hakk ned i ovnen, da blir de helt jevne. Passer ypperlig i min ovn!
Test de når du tar de ut ved å slå med fingertuppen i bunnen.. og er det en litt sprø dunkelyd (vanskelig å forklare egentlig) er er de ferdige.. vel, elendig forklart, men prøv deg frem. Du SER jo også når de er ferdige.

Jeg får legge inn bildet av bollene MED krem når de er ferdige, skal nemlig ikke lage de før vi før besøk i ettermiddag. Ha litt tålmodighet:)

Ønsker alle en fin fastelavenssøndag kjære lesere:)



Et morsomt uttrykk som passer nå;)

Klem fra Frk Muffin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar