tirsdag 17. april 2012

Red Velvet, til Mormor

Denne gangen prøver jeg Manuelas oppskrift
fra "Love, Manuela" og bloggen Passion for baking


Red Velvet 


Jeg laget oppskriften i halvannen størrelse,
siden jeg følte oppskriften ble litt liten til hjerte-formen jeg bruker;)




Du trenger; 
90 g usaltet smør
3/4 dl solsikkeolje
5 eggehviter
rød farge, 50 gram ca.
(Jeg brukte ca 1/2 boks Red (no taste) fra Wilton, 
fikk litt "kalde føtter" av all fargen:p) 
3 ts vaniljeekstrakt
75 g maizenna
300 g sukker
5 ts bakepulver
1 ss kakaopulver
3/4 ts salt
180 g kremfløte





Du lager kaken slik; 
  • Bland smør (som alltid: romtemperert) med oljen og miks dette godt sammen.
  • Bland for seg; eggehvitene, fargen og vaniljeessensen
  • Bland det tørre for seg; mel, maizenna, sukker, bakepulver, kakao og salt og bland dette godt. sikt det gjerne også)
  • Bland melblandingen i smør og oljeblandingen, rør inn kremfløten og deretter eggehviteblandingen. Rør til det er godt og jevnt blandet.
    Jo mer farge du "tør" ta i jo rødere røre;)
  • Hell røren i en kakeform du har kledt med bakepapir og stek i forvarmet ovn på 175 grader i 45 - 50 minutter. Når kaken er ferdig stekt vend den over på en rist og du unngår at kaken synker sammen i midten. 


Å kle formen gjør at kaken slipper lett. 




Slik ble kaken:) 

Nå avkjøler den seg på rist 
og venter på fyll og pynt.

Ikke minst venter den (og vi) 
på Mormor <3


Klem fra Frk Muffin





1 kommentar:

  1. Ser veldig bra ut. Blir moro å se den med pynt! Linnkey.

    SvarSlett