fredag 1. juni 2012

Rundstykker med yoghurt

Ny måned, nye muligheter. Selv en skulder kan sette hele meg ut av spill til tider. Men jeg holder koken og prøver å være så oppegående jeg bare kan. en skulder skal ikke stoppe meg fra å bake eller nyte de siste 6 ukene av denne graviditeten!!! Heldigvis er juni her og juli nærmer seg med bittesmå stormskritt:)

Jeg skal på barselbesøk snart og den nybakte moren ønsket at jeg tok med rundstykker eller brød. Det passer meg utmerket siden vi ikke bør spise søtebakesaker hele tiden. MEN jeg har en egen evne til å ikke få til rundstykker og også brød. Så Jeg måtte prøvebake allerede i dag, selv om jeg ikke skal dit før på mandag. Men heldigvis passer dette utmerket å fryses, så nå ligger rundstykkene allerede i fryseren og gleder seg til mandag, for da skal vi få hilse på lille skjønne Nikolai.


Slik ble rundstykkene mine i dag: 


De ble heldigvis ikke små og harde som de pleier å bli, 
kanskje en oppskrift jeg endelig får til?!? 

Prøv de du også:)


Dette trenger du;
2,5 dl  vann
250 g  byggmel
1/2 pk  tørrgjær
250 g  hvetemel
150 g  fin sammalt hvete
1 ts  salt

2 dl  yoghurt naturell
0,3 dl  rapsolje


Slik gjør du;
Rør sammen vannet og byggmelet og la dette svelle i 30 minutter. Mens det sveller bland sammen det andre tørre; hvetemel, sammalt hvete, tørrgjær og salt.
Her kan du bla også bruke grov sammalt hvete eller også grov sammalt rug! Ta det du måtte ha, jeg hadde fin sammalt hvete. Er den grov reduser kanskje til 100 gram og juster opp med 50 gram på hvetemelet..

Etter 30 minutter bland inn yoghurten og oljen, bland så inn den tørre røren. Elt deigen i rundt 12 minutter i kjøkkenmaskin. Sett deigen lunt i 45 minutter, med kjøkkenhåndle over.

Elt deigen lett og lag en pølse, del i 10 - 12 deler og lag runde eller ovale stykker.
Jeg veide deigen og delte på 10, så hvert emne var på ca 110 g. Dette for å få jevnstore rundstykker.


Legg rundstykkene til heving på bakepapir i ca en time, til de er ca dobbelt så store.
Etter 45- 50 minutter sett på ovnen på 220 °C.

Pensle med vann og dryss havre eller sammalt rug på rundstykkene og stek de midt i ovnen i ca. 20 minutter. Avkjøl de på rist.




God baking og ikke minst god helg:) 

Psst; legg gjerne igjen en hilsen på bloggen, 
koselig å se at nettop DU tittet innom:)


Klem fra Frk Muffin

1 kommentar:

  1. Ser skikkelig digg ut! Gleder meg til å prøve dem!

    SvarSlett