torsdag 18. juli 2013

Bløtkake med jordbær

- det er selve sommer-bursdagskaken det!

Så da måtte tulla få det på selve bursdagen sin:) 



Gratulerer med 1-års dagen jenta mi:)




Selvsagt måtte bursdagsbarnet få en egen liten kake å spise,
så da ble det en sukkerbunn med litt krem og jordbær i biter
- med et stort lys på! 

Det gikk ned på høykant! 




Først litt forsiktig...



men når alle jordbærbitene var spist

ble det mer fart!


Sukkerbrød: 

Denne gangen ble sukkerbrødet helt perfekt! 
målte sikkert 7 cm i høyden og var luftig og saftig!

Jeg brukte oppskriften jeg fant på potetmelet:

4 egg 
175 g sukker
 3 1/2 ss potetmel 
1 1/3 dl mel
1/2 ts bakepulver

pisk eggedosis og bland forsiktig inn det tørre
(sikt det et par ganger før det tilsettes!!)
Det er anbefalt å bruke bakepapir i bunnen av formen,noe jeg alltid gjør:) 
Stekes på 160 grader midt i ovnen ca 45 minutter.
passer til rundform 22-24 cm 
(jeg brukte en 20 cm formbog 2små sommerfuglformer)

Jeg hadde 2 lag inni kaken; 
1med bringebærsyltetøy og krem
og 1 lagmed kremog banan. 

Jeg tok først på et tynt lag krem på hele kaken
før jeg sprøytet på kremlangs sidene 
og satte på ferske gode søte norske jordbær! 

Så fikk kaken 2 små skilt hvor jeg skrev 
Gratulerer med dagen og
 Oda 1 år
-enkelt og greit;) 



Ønsker dere alle en fortsatt god sommer:)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar