onsdag 29. september 2010

Boller - verdens beste boller!

Nå er det visst en litt for lag stund siden sist jeg blogget, men det betyr ikke at jeg IKKE har bakt. Jeg har f.eks bakt mormor muffins. Som jeg glemte å ta bilder av.. Så da kom jeg på en annen ting jeg også ikke hadde blogget om tidligere; nemlig BOLLER, en ny og annerledes oppskrift fra den jeg vanligvis bruker.

Nå er det høst og det er en ting som er så koselig å starte høsten med en av de første høstdagene; nemlig å bake boller og nyte de med noe varmt å drikke:)

Jeg følger med på venninnen min Cathy sin blogg My So Called Life. Hun hadde bakedag for et par måneder siden og jeg kunne ikke la være å spare linken til de bollene! Jeg har testa de en gang før; men GLEMTE som sagt å TA BILDER :o Så nå har jeg bakt igjen, sammen med lillegutt og kameraet på sidelinjen.

Jeg hadde ikke nok mel, trodde jeg hadde det men nei da.. så delte oppskriften i 2/3 siden jeg hadde 1 kg mel.

Slik er oppskriften til Cathy;
1 liter melk
300 gram smør
250 gram melis
100 gram fersk gjær
ca. 1,5 kilo hvetemel
0,5 ts kardemumme
og litt bakepulver

Kok opp melk, smør og melis for så å kjøle det ned til fingertemperatur. (tok litt lenger tid enn jeg trodde, så gullet våknet og måtte hjelpe til på resten;) Løs gjæren opp i væsken og bland i det tørre. Bak ut bollene etterhvert som du har delt ut et emne (synes jeg funket best, siden deigen ble litt annerledes enn min "vanlige" oppkrift). La de heve i 1 time på stekebrettet, før de stekes på 7-10 min på 250 grader. (Min ovn svir så lett så jeg tok 230 grader i ca 12 min jeg..)

Cathy; ja; dette ER verdens beste boller. Mmmm... Skulle nok knadd deigen lenger og fått de enda luftigere, men det rakk jeg ikke med en litt utålmodig medhjelper:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar