tirsdag 8. mai 2012

Royal icing Tiara

Nå har jeg ENDELIG fått prøvd ut royal icing,
selvfølgelig skallle jeg prøve å lage en tiara.


Jeg fant masse oppskrifter, 
så husker ikke hvor jeg fant den endelige.. 
(beklager!)

Dette trenger du;
1 eggehvite
1/4 ts sitronsaft (saften fra en sitron?!)
3,5 dl melis



Slik gjør du:
Visp (ballongvisp) eggehviten til den er blitt luftig og hvit og luftig:



Sånn: 



Tilsett så sitronsaften.


jeg brukte en sitron,
istedet for sitronsaften jeg først hadde tatt frem
(datoen var.. ehh.. gått ut:s)

Sikt inn melisen GRADVIS til icingen er fast, 
dvs. at ringene etter vispen ikke siger sammen når du stopper mikseren. 



Og bruk slikkepott til å skrape av kantene. 



Den skal bli skikkelig klissete og småseig. 
Og ta litt på fingeren og snu på fingeren, den skal holde fasongen!




Ta en engangspose og fyll i med royal icing. Lukk den godt i enden.

Mitt tips er å ha en tip, tip 2 eller 3 fra f.eks Wilton.
jeg fant typisk nok ikke min så klippet bare hull av posen, 
men det hadde absolutt blitt mye finere kanter og streker med en tip!! 



Jeg skal lage en tiara, 
etter tips så lønner det seg å lage flere enn du trenger...
(jeg skal lære hvorfor snart...) 

Finn eller tegn selv en tiara.
tegn det over på et bakepapir.
Snu bakepapiret og fest det på en egnet boks, glass... el..
i den størrelsen du ønsker. 

Begynn å tegne opp med Royal icing,
det var godt å ha et kjøkkenhåndkle under som støtte,
så den ikke skled på bordet. 

jeg begynte i midten,
og tok litt på høyresiden, litt på venstre
før jeg avsluttet høyresiden, så venstre.

Når du har brukt den pakk den godt inn i en pose eller plastfolie
så holder den seg fin-fint i romstempratur et par dager til!

- men etter 3 timer fyllte jeg på tiaraene med mer RI.
Tok en ekstra omgang for en tykkere og mer robust tiara
*kremt*

Så satte jeg de til tørking
-de skal tørke i 24- 36 timer!!! 

Mine 2 tiaraer; 
Taaa-daaaa....


Ferdig tørket etter 2 dager.

Tiara-printen fant jeg på nettet,
jeg pleier alltid å linke til hvor jeg finner det.. 
men denne gangen har jeg lagret det på et alt for lurt sted:S
Hvis DU vet, så si gjerne i fra!! 

Tilbake til hvorfor du skal lage de ytterligere i god tid
og hvorfor du skal spare på Royal icingen; 


Oooooooooops....



Ja ja...
da er det bare å "lime" med mer RI da:)


Eller... ikke... 


Og dette klarte jeg å REDDE: 


Det ble tilslutt en mindre variant av tiaraen enn først planlagt, men tiara er tiara:) 

her er tiaraen på kaken:
se mer her.


God kveld alle sammen

Klem fra Frk Muffin

1 kommentar:

  1. Du har noen fantastiske kommentarer gjennom hele innlegget så jeg må jo flire litt :D
    Syns tiaraene dine ble kjempefine , selv om den ene måtte reddes noe kraftig :D

    SvarSlett