tirsdag 24. mai 2011

Pai - lett å lage

Har ikke bakt så mye i det siste så dagens innlegg blir en pai, skal lage en dessertpai neste gang, det er jo tross alt mer relevant på bloggen min, men så lenge får dere kose dere med denne paien.

Bunn;
125 g smør (135 g)
300 gram mel (
330)
4 ss kaldt vann (5 ss)

Jeg brukte målene i parentes, har av en merkelig grunn kommet frem at det blir best både for min deig og ikke minst min paiform som er litt stor.

La deigen hvile en timestid i kjøleskap.
Så liker jeg å smuldre den opp i paiformen,
før jeg trykker den utover. Stikk bunnen med gaffel og stek på nederste rille i 15 minutter.

Lag flytende røre av;
3 egg, 3 - 3 1/2 dl melk, 2 dl ost salt, pepper og annet krydder du liker

I paien kan du ha alt mulig, er supert å bruke om du har rester! Så får du brukt restene også;)
Denne gangen hadde jeg kylling, champinjonger, fetaost og spinat. Mmmmm...

Bilde 1: Paibunn
+
bilde 2: flytende røre, som helles over grønnsakene
+
bilde 3; grønnsaker og kjøtt
=
en deilig Pai som serveres med salat!





Jo, kom på at selv om jeg ikke har laget dessertpai,så har jeg smakt en fransk deilig dessert hos en venninne i helgen. Flan heter den og den var helt nydelig. Oppskrift finner du på Passion 4 baking. Min venninne M er nemlig fabelaktig til å lage mat, GOD mat. Hun som har gitt meg oppskriften på ostekaken jeg laget for en ukes tid siden også.



Enjoy folkens:)
Og husk at jeg blir VELDIG glad for kommentarer på bloggen min, for jeg ser i statistikken at jeg har lesere;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar